Programmes antérieurs

Vous trouverez sur cette page tous les programmes des années précédentes.

2022-2023

Module thématique de l’école doctorale

Avec Prof. Colin Wayne LeachBarnard College, University of Columbia

Dates: 5, 6 & 7 octobre 2022

Titre: Sentiment in society - Emotion, Protest, Societal Change

The module will focus on:

  • Journal (reviewing, decision, publishing)
  • Practices:  and open access publishing
  • Publication Strategies: workshop, with participation
  • Paradigms, Norms, preferences 
  • Rhetoric and Writing
  • Submitting and then dealing with reviews and decisions
  • Research and Reporting Practices and Ethics: The "crisis", its history and future
  • Open access, open science, pre-registration, TOP guidelines, etc
  • Proper Power Analysis, challenges and opportunities (workshop, with participation)

Lecture

  • Social Emotion
  • Protest and Societal Change
  • Integration & Application—Theory, Method, Practice

 

Publication Workshop (hors module)

Avec Prof. Colin Wayne LeachBarnard College, University of Columbia

Dates: 12 octobre 2022 à Genève

 

Module méthodologique de l’école doctorale

Avec la Maîresse de conférences Sabine Caillaud, Université Lumière Lyon II

Dates: 3, 4 avril et 2 mai 2023 à Lausanne

Titre: Recherches qualitatives et psychologie sociale: Entre outils et changement de paradigme

Descriptif

La conférence publique est prévue pour le lundi 3 avril 2023 de 10h-12h

Titre : De quelques approches qualitatives pour une psychologie sociétale. L'exemple des focus groups et de la triangulation

2021-2022

Module méthodologique de l’école doctorale

Avec Dr Alexandru Cernat - University of Manchester

Dates: 19, 26 février et 5 mars 2021 (10h00 - 17h00, pause 13h-14h)

Titre : « Introduction to multilevel Modelling with R » (en ligne)

La première journée est consacrée à la préparation des données pour les analyses multiniveau sur R, et les deux autres journées au modelling multiniveau.

Ce module requiert une connaissance de base avec R. En outre, les dernières versions de R et R Studio devront être installées sur les ordinateurs des participant·e·s.

 

Module thématique de l’école doctorale

Avec Verónica Benet-Martínez, Universitat Pompeu Fabra, Barcelone

 

Dates: 29, 30 septembre & 1 octobre 2021 (10h00 - 17h00).  En principe à UNIL, sinon Zoom 

 

Titre : " Culture and Social-Personality Processes: Conceptual and Methodological Issues "

 

This workshop will examine a selection of issues related to the study of culture and social-personality processes (e.g., social cognition, attribution, values, personality broadly defined, identity, well-being, etc.). The seminars will summarize the state of the art work on these issues conducted by Verónica Benet-Martínez other researchers, with a special emphasis on methodological issues and theoretical developments (e.g., switch from a focus on between-group cultural differences to within-individual cultural dynamics, impact of multiculturalism and globalization on the individual, etc.).

 

An important goal of this course is to help students gain a better appreciation for the ways in which culture and the human psyche mutually constitute each other, and to enhance their ability to identify, quantify, and understand the role of culture and ethnicity on personality and social behavior. 

 

Module thématique / méthodologique de l’école doctorale

Avec Robert V. Kail, Distinguished Professor Emeritus, Purdue University

 

Dates : 8 - 10 decembre 2021 (11h00-17h00) à l'UNIL

 

Titre : " Scientific writing in psychology "

 

The workshop consists of several lessons designed to help participants learn to write clearly, concisely, and gracefully. The workshop will be highly interactive: each lesson is organized around a single theme (e.g., how to convey emphasis); heuristics are introduced and illustrated, then participants practice those heuristics in an anonymous chat room.
 
The 7 lessons are:
1. Writing clearly
2. Conveying emphasis
3. Writing concisely
4. Constructing paragraphs
5. Writing an Introduction
6. Writing a Results section
7. Writing a Discussion
 

Ce module sera exceptionnellement limité à 12 doctorant·e·s. La présence durant l’intégralité du module est obligatoire. La participation active ainsi que la présence (sur place) durant l’intégralité du module feront office de validation du module. Le cas échéant, la priorité sera accordée aux doctorant·e·s qui pourront être présent·e·s durant les trois jours, et qui ont besoin de la validation de ce module pour terminer leur formation doctorale. Le module peut être validé soit comme un module thématique, soit comme un module méthodologique.

 

Module thématique de l’école doctorale

Avec Rosa Rodriguez-Bailón, Universidad de Granada

 

Dates: 4 - 6 avril 2022 (10h30/10h00-17h00) à Genève - Uni Mail

 

Titre : " Social Inequality: a pervasive phenomenon with impactufl psychosocial effects" à l'Université de Genève

 

Programme

2019-2020

Programme 2019-2020

Documents 2019-2020 - Module thématique - Xenia Chryssochoou

Documents 2019-2020 - RILS 2019

2018-2019

Programme 2018-2019

Documents 2018-2019 - Module méthodologique - Benoit Dompnier

Document 2018-2019 - Module thématique - François Ric

Geneva Summer School on Prejudice, discrimination, and the diversity challenge

2017-2018

Programme 2017-2018

Documents 2017-2018 - Module thématique - Colin Wayne Leach

Documents 2017-2018 - Module méthodologique ou thématique - Thierry Devos

Documents 2017-2018 - Module thématique - Maykel Verkuyten

Documents 2017-2018 - RIL septembre 2018

2016-2017

Programme 2016-2017

Documents 2016-2017 - Module thématique - Isabelle Regner

2015-2016

Programme 2015-2016

Documents 2015-2016 - Module méthodologique - Nick Hopkins

Documents 2015-2016 - RILS février 2016

Documents 2015-2016 - Module thématique - Jolanda Jetten

Documents 2015-2016 - Journée d'études "Conflits" - Antipodes

2014-2015

Programme 2014-2015

Documents 2014-2015 - Module thématique - Juan M. Pérez

Documents 2014-2015 - RIL septembre 2014

 

Programme 2013-2014

Programme 2012-2013

Programme 2011-2012

Programme 2010-2011

Programme 2009-2010

Programme 2008-2009

Programme 2007-2008

Programme 2006-2007 Hiver

Programme 2006-2007 Ete

Programme 2005-2006 Hiver

Programme 2005-2006 Ete

Programme 2004-2005 Hiver

Programme 2004-2005 Ete

Programme 2003-2004 Hiver

Programme 2003-2004 Ete

Programme 2002-2003 Hiver

Programme 2002-2003 Ete

Programme 2001-2002 Ete