Actualités & événements

Décoder l'ambiguïté : comment les réponses vagues influencent les perceptions

Ignazio Ziano, professeur à la GSEM, a co-écrit avec Deming Wang un article publié dans la revue de premier plan Personality and Social Psychology Bulletin. Cette étude explore la manière dont les réponses ambiguës dans les interactions sociales peuvent conduire à des perceptions négatives. Elle révèle que les personnes qui donnent des réponses vagues sont généralement moins appréciées, car ces réactions peuvent être interprétées comme manquant de sincérité ou témoignant d'un désintérêt social. Toutefois, l'analyse identifie également des situations où l'ambiguïté n'est pas préjudiciable, par exemple lorsqu'il s'agit de traiter de sujets sensibles nécessitant une approche plus douce. En outre, elle examine les implications plus larges de l'ambiguïté des réponses sur les perceptions de la personnalité et la prise de décision sociale.

2024.03_Ziano_TopPub.jpg

ABSTRACT

Across nine experiments (eight preregistered) involving Western and Asian samples, we showed that people providing ambiguous (vs. specific) responses to questions in various social scenarios are seen as less likable. This is because, depending on the social context, response ambiguity may be interpreted as a way to conceal the truth and as a sign of social disinterest. Consequently, people reported lower inclination to befriend or date individuals who appeared to provide ambiguous responses. We also identified situations in which response ambiguity does not harm likability, such as when the questions are sensitive and the responder may need to “soften the blow.” A final exploratory study showed that response ambiguity also impacts personality perceptions—individuals providing ambiguous responses are judged as less warm, less extraverted, less gullible, and more cautious. We discuss theoretical implications for the language psychology and person perception literatures and practical implications for impression management and formation.

L’étude est disponible en libre accès : Give Me a Straight Answer: Response Ambiguity Diminishes Likability (en anglais)


Cliquez ici pour voir les publications du corps professoral de la GSEM dans des revues de premier plan.

 

 

 

19 mars 2024
  2024
   AACSB-logo-member-color-RGB.png        AMBA_Logo_Black_New.png          EFMD-NewLogo2013-HR_colours.png        

prme-stacked-solid-rgb.png 
  GBSNLogo.png