Müller Andreas
M. Andreas Müller
Professeur ordinaire
243 - Pavillon Mail
+41 22 379 07 13
Courriel
DOMAINES DE RECHERCHE/RESEARCH FIELDS (link)
ENSEIGNEMENTS PRIS EN CHARGE
Type d’enseignement |
Titre |
Niveau |
cours (annuel) |
Didactique de la discipline: Science de la Nature |
master (MASE, Master of Arts in Secondary Education) |
séminaire (annuel)
|
Didactique de la discipline: Science de la Nature. Séminaire de Recherche |
|
cours (annuel)
|
La Physique du Quotidien et La Physique Du Quotidien, avec une Focale sur la Physique de la Musique* ) |
bachelor et master physique |
séminaire (annuel) |
Research group seminar « Science Education » |
doctoral et post-doctoral |
enseignements doctorales |
– Science Education Doctoral Programme (interinstitutionnel : avec CERN, U Kaiserslautern HEP St. Gallen) – Swiss Doctoral School of Science Education (depuis 2015) – Programme doctoral suisse en didactique disciplinaire/swissuniversities (Sigriswil, 2017) |
|
formations continues (FC): enseignants, formateurs, médiateurs scientifiques) |
FCs pour formateurs der terrain des didactiques de la physique et de la chimie 2014/15 : Psychologie cognitive et enseignement des sciences ; Cooperative and collaborative learning ; Heuristiques, préconceptions et erreurs en didactique des sciences 2015/16 : Tâches, exercices, problèmes comme dispositifs didactiques: Apports par la recherche 2016/17 : Diagnostic, évaluation : outils ; Nouveaux moyens d'expérimentation en classe 2017/18 Physique (et chimie) et mathématiques : liens, obstacles et perspectives didactiques ; Sciences du Quotidien 2018/19 : Situation-problème : pratique, recherche, discussion 2019/20 : Online teaching & learning FCs pour des enseignant-e-s dans le programme du DIP genevois** : 2015/16 : – La cosmologie – histoire, actualité, enjeux didactiques – Les smartphones et tablettes numériques comme moyen d’expérimentation 2016/17 – Le raisonnement par ordre de grandeur – Stellarium Gornergrat - un observatoire astronomique piloté à distance destiné aux enseignant-e-s et aux élèves 2017/18 : – Cosmologie moderne et relativité générale : activités pour les élèves du secondaire II ; – Littérature et Sciences – Nanosciences 2018/19 : Smartphones et tablettes numériques comme moyens d'expérimentation |
*avec J. Rougemont, A. Sfyrla, D. van der Marel
** selon la thématique en coopération avec plusieures collegues : N. Chiaruttini, L. Darmendrail, H. Hagemann, A. Gasparini, S. Gschwind, P. Klein, J. Lacki, C. Loretan, D. Perret, F. Rossi.
Projets/projects
Running projects
3/2020 - |
Physics learning tasks with visual aesthetic aspects – Impact on motivation and learning Kuhn-Foundation for Physics Education; PI (PhD fellowship, 100’000 EUR) |
7/2019 - |
Green Breath Box: Insights into biogeochemical cycles, environment, and sustainability. Swiss National Foundation, program AGORA; co-PI, PI: V. Slaveykova (194’000 CHF) |
4/2016 - |
PriSE – Progress in Science Education (international, multilingual, Swiss-based research journal in science education) swissuniversities, sous-projet 1 « Développement des compétences scientifiques dans le domaine des didactiques disciplinaires » (cooperation St. Gall (Lead), Geneva, Locarno, Lucerne); co-PI |
Completed projects
4/2016 – 12/2020 |
COBALT – Context-Based Science Learning and Teaching. swissuniversities, sous-projet 1 « Développement des compétences scientifiques dans le domaine des didactiques disciplinaires » (cooperation Geneva (Lead), Lucerne, St. Gall); PI (660’000 CHF, from which 1/3 in Geneva) |
5/2016 - 4/2020 |
Genetic determinism, human intuitions, and genetics literacy. Swiss National Foundation (cooperation with biology education, with K. Kampourakis, B. Strasser); PI (461’000 CHF) |
1/2018 -7/2020 |
Stellarium Gornergrat – Educational Modules. A German-Swiss cooperation project for the extension and dissemination of educational modules of the Stellarium Gornergrat (a remote controlled astronomical observatory for educational purposes). Kuhn Foundation for Physics Education; PI (200’000 EUR) |
8/2018- 7/2019 |
Out-of-School Laboratories for High School Students, Kuhn-Foundation for Physics Education; part-time leave of a teacher-developer, PI (14’000 EUR) |
9/2009 – 2/2019 |
DFG Graduate School Teaching & Learning Processes. Interdisciplinary graduate school with the participation of Psychology, Educational Science (“Empirische Pädagogik”) and Discipline related education research (“Fachdidaktiken”); German research Council / Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG); co-PI; since 2010 associated member (total 2.800.000 EUR, physics education research part 400.000 EUR) |
2014 - 2019 |
1. – 4. Swiss Doctoral School of Science Education: swissuniversities and ETH Zurich / CSF – Congressi Stefano Franscini (CSF) (cooperation Lucerne, Geneva, St. Gall, Zürich); PI and co-PI (10’000 – 20’000 CHF per year) |
6/2012 - - 6/2017 |
iMobile Physics: Smartphones and other new media devices as physics laboraties: Wilfried-und Ingrid-Kuhn-Foundation for Physics Education (in cooperation with the university of Kaiserlautern); PI (230’000 EUR) |
RESPONSABILITÉS ADMINISTRATIVES
a) Head of Science Education Group (together with B. Strasser), Faculty of Science, University of Geneva
b) Initiator and co-founder of the Swiss Doctoral School of Science Education
c) Co-founder and co-editor of the journal PriSE – Progress in Science Education
(https://e-publishing.cern.ch/index.php/prise)
d) Representative of the Faculty of Science, University of Geneva in the COIMBRA network of European universities
Board memberships
e) Swiss Physical Society (Board Member for Physics Education)
f) Swiss Association of Science Education (DiNat)
g) European Physical Society/Physics Education Board
h) [editorial and reviewer activities in international peer-reviewed journals, among others] European Journal of Physics; Physical Review – Physics Education Research; PLOS ONE; PriSE – Progress in Science Education,; Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschafte
GROUPE DE RECHERCHE (link)